Radisson Blu Hotel, Sopot
Radisson Blu Hotel, Sopot, Sopot
Rezerwuj online
Tło bannera

PROCEDURA OCHRONY DZIECI W OBIEKCIE

tripadvisor
19 wrz 2024
20 wrz 2024

PROCEDURA OCHRONY DZIECI W OBIEKCIE

 

Preambuła  

Mając na uwadze treść wytycznych Organizacji Narodów Zjednoczonych w zakresie biznesu i praw człowieka, uznając istotną rolę biznesu w zapewnieniu poszanowania praw dzieci, w szczególności prawa do ochrony ich godności i wolności od wszelkich form krzywdzenia, Obiekt przyjmuje niniejszy dokument, jako wzór zasad i procedur w przypadku podejrzenia, że dziecku, które przebywa w Obiekcie dzieje się krzywda oraz zapobiegania takim zagrożeniom.

§1.
Definicje

Na potrzeby tego dokumentu zostało doprecyzowane znaczenie poniższych pojęć:

  1. Dziecko - każda osoba poniżj 18 roku życia.
  2. Obca osoba dorosła - każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla Dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  3. Krzywdzenie Dziecka - oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
  4. Przestępstwo na szkodę Dziecka – na szkodę Dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko Dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego[1]). Z uwagi na specyfikę obiektów, w których łatwo można uzyskać możliwość odosobnienia, przestępstwami, do których najczęściej może dojść na ich terenie będą przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, w szczególności zgwałcenie (art. 197 kodeksu karnego), seksualne wykorzystanie niepoczytalności i bezradności (art. 198 kk), seksualne wykorzystanie zależności lub krytycznego położenia (art. 199 kk), seksualne wykorzystanie osoby poniżej 15 roku życia (art. 200 kk), grooming (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania się na odległość - art. 200a kk).
  5. Obiekt - rozumiany jako miejsce prowadzenia przez Hossa.biz Sp. z o.o. działalności hotelowej, rekreacyjnej, sportowej lub związanej z rozwijaniem zainteresowań oraz jako organizowanie przez Hossa.biz Sp. z o.o. wydarzeń rekreacyjnych, sportowych lub związanych z rozwijaniem zainteresowań.
  6. Dyrektor Obiektu/Koordynator - osoba zarządzająca Obiektem odpowiedzialna za realizację niniejszej Procedury.
  7. Pracownik Obiektu – rozumiany jako osoba wchodząca w skład personelu Obiektu, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac w Obiekcie.
  8. Pracownik zatrudniony do pracy z dziećmi – Pracownik Obiektu, który pracuje z dziećmi, w tym osoba współpracująca w oparciu o umowę cywilnoprawną, praktykant, stażysta i wolontariusz, niezależnie od obywatelstwa i wieku tej osoby, podlegająca obowiązkowi sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.

§ 2.

Procedurę ochrony dzieci w naszym Obiekcie będziemy realizować poprzez niniejsze zasady:

  1. Obiekt prowadzi swoją działalność operacyjną z najwyższym poszanowaniem praw człowieka, w szczególności praw Dzieci jako osób szczególnie wrażliwych na krzywdzenie.
  2. Obiekt uznaje swoją rolę w prowadzeniu biznesu społecznie odpowiedzialnego i promowaniu pożądanych postaw społecznych.
  3. Obiekt w szczególności podkreśla istotność prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania organów ścigania o każdym przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę Dzieci i zobowiązuje się szkolić swój personel w tym zakresie.
  4. Obiekt zobowiązuje się edukować personel na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w Obiekcie może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje.
  5. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu Dzieci jest identyfikacja Dziecka przebywającego w Obiekcie i jego/jej relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w Obiekcie. Personel podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji Dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, z którą znajduje się w Obiekcie. 

§ 3.
Procedura w przypadku podejrzenia krzywdzenia Dziecka

  1. Zawsze, kiedy jest to możliwe należy dokonywać identyfikacji Dziecka i jego/jej relacji z osobą dorosłą, z którą przebywa w Obiekcie.
  2. W sytuacjach nietypowych i/lub podejrzanych, wskazujących na możliwe ryzyko krzywdzenia Dziecka, identyfikacja jest obowiązkowo przeprowadzana przez Pracownika Obiektu w recepcji, jeśli recepcja jest prowadzona w danym Obiekcie. Przykłady sytuacji mogących budzić podejrzenia znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszej procedury.
  3. Aby dokonać identyfikacji Dziecka i jego/jej relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Obiekcie należy:
    1. Zapytać o dokument Dziecka (dowód osobisty, paszport, legitymację szkolną) i odnotować jego dane w rejestrze Obiektu jeśli taki jest prowadzony.
    2. Zapytać o relację Dziecka w stosunku do osoby, z którą przybyło lub przebywa w Obiekcie.
    3. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo Dziecka i osoby dorosłej należy zapytać o tę relację – osobę dorosłą oraz Dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i Dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 2 do niniejszej procedury.
    4. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, należy zapytać czy posiada dokument świadczący o zgodzie rodziców na wspólny wyjazd Obcej Osoby Dorosłej z Dzieckiem (np. oświadczenie rodzica). Jeżeli Obca Osoba Dorosła nie posiada dokumentu zgody rodziców, należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w Obiekcie z Obcą Osobą Dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  4. W przypadku oporu ze strony osoby dorosłej, co do okazania dokumentu Dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu Dzieciom korzystającym z Obiektu bezpieczeństwa i została opracowana w porozumieniu z organizacjami pozarządowymi działającymi w tym przedmiocie.
  5. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny, należy podziękować, za czas poświęcony na upewnienie się, że Dziecko jest pod dobrą opieką i jeszcze raz podkreślić, że procedura ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa Dzieciom.
  6. W przypadku, gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia Dziecka, należy dyskretnie powiadomić Dyrektora Obiektu /Koordynatora i ochronę (o ile jest w tym czasie na terenie Obiektu).
  7. Od momentu kiedy pojawiły się pierwsze wątpliwości zarówno Dziecko jak i osoba dorosła powinni być pod stałą obserwacją personelu i nie zostawać sami.
  8. Dyrektor Obiektu/ Koordynator, który został powiadomiony o sytuacji, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji lub w razie wątpliwości przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą, w celu dalszych wyjaśnień.
  9. W przypadku, gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, Dyrektor Obiektu/ Koordynator zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka. 
  10.  Wszyscy Pracownicy Obiektu, w tym serwis sprzątający, obsługa pokoi, pracownicy baru i restauracji, strefy relaksu, ochrona Obiektu, w przypadku gdy są świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji, powinni o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Obiektu/ Koordynator, który zadecyduje o podjęciu odpowiednich działań.
  11. W zależności od sytuacji i miejsca Dyrektor Obiektu/ Koordynator weryfikuje na ile podejrzenie Krzywdzenia Dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.

§ 4.
Procedura w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie Dziecka

  1. Mając uzasadnione podejrzenie, że Dziecko przebywające w Obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia. W zależności od dynamiki sytuacji i okoliczności, telefon wykonuje osoba, która jest bezpośrednim świadkiem zdarzenia (Pracownik Obiektu/Dyrektor Obiektu/Koordynator). Jeśli zawiadamiającym jest Pracownik Obiektu, jednocześnie o zdarzeniu informuje Dyrektora Obiektu/Koordynatora.
  2. Uzasadnione podejrzenie Krzywdzenia Dziecka występuje wtedy, gdy:
    1. Dziecko ujawniło wobec Pracownika Obiektu fakt krzywdzenia,
    2. Pracownik Obiektu zaobserwował krzywdzenie,
    3. Dziecko ma na sobie ślady krzywdzenia (np. zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie np. znalezienie materiałów pornograficznych z udziałem Dzieci w pokoju osoby dorosłej,
  3. W tej sytuacji, należy uniemożliwić Dziecku oraz osobie podejrzewanej o Krzywdzenie Dziecka oddalenie się z obiektu.
  4. W uzasadnionych przypadkach można dokonać obywatelskiego zatrzymania[2] osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, należy trzymać tę osobę w osobnym pomieszczeniu z dala od widoku innych gości, pod nadzorem dwóch pracowników.
  5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Dziecko powinno przebywać pod opieką Pracownika Obiektu do czasu przyjazdu policji.
  6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa powiązanego z kontaktem dziecka z materiałem biologicznym sprawcy (sperma, ślina, naskórek) należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby dziecko myło się oraz jadło/piło do czasu przyjazdu policji.
  7. Po odbiorze dziecka przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np. dokumenty) dotyczące zdarzenia i na wniosek służb przekazać ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  8. Po interwencji należy opisać zdarzenie w dzienniku zdarzeń lub innym dokumencie przeznaczonym do tego celu.

 

 

§ 5.
Zatrudnianie osób do pracy z Dziećmi

  1. Wszystkie osoby pracujące z dziećmi muszą być dla nich bezpieczne, co oznacza m.in., że ich historia zatrudnienia powinna wskazywać, że nie skrzywdziły w przeszłości żadnego dziecka.
  2. Każdą osobę zatrudnianą przez Obiekt do prac związanych z edukacją, wypoczynkiem i opieką nad dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Sprawdzenie należy powtarzać co roku. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 3 do niniejszej Procedury.
  3. Każdy Pracownik zatrudniony do pracy z dziećmi, w tym osoba, która może mieć potencjalny kontakt z dziećmi ma obowiązek zapoznania się z treścią Procedury ochrony Dzieci w Obiekcie oraz przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie co potwierdza poprzez złożenie  oświadczenia o braku karalności, o nietoczeniu się wobec niego postępowań o czyny przeciwko Dzieciom oraz o zapoznaniu się z treścią Procedury. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 4 do niniejszej Procedury.
  4. Każdy Pracownik zatrudniony do pracy z Dziećmi, w tym osoba, która może mieć potencjalny kontakt z Dziećmi powinna złożyć oświadczenie o państwie lub państwach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 5 do niniejszej Procedury.
  5. Przykładowa lista stanowisk/funkcji w Obiekcie podlegających weryfikacji w kontekście ochrony dzieci znajduje się w Załączniku nr 6 do niniejszej Procedury.
  6. W sytuacji zawarcia umowy cywilnoprawnej w formie B2B – wymagane jest uzyskanie oświadczeń, o których mowa w niniejszym paragrafie,  od właściciela firmy. Wzór oświadczenia stanowi Załącznik nr 7 do niniejszej Procedury.

§ 6.
Przepisy końcowe

  1. Procedura wchodzi w życie z dniem 15.08.2024 r.
  2. Procedura ochrony Dzieci jest udostępniona na stronie internetowej Obiektu,  w recepcji Obiektu, jeśli jest prowadzona w danym Obiekcie bądź wywieszona na tablicy informacyjnej jeśli jest w Obiekcie.
  3. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena niniejszej Procedury w celu zapewnienia dostosowania jej do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
 

[1] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).

[2] Art.  243.  Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375).

 

Zobacz na mapie

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez Hossa.biz Sp. z o.o., ul. Norwida 1, 80-280, Gdańsk , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane